You are using a browser that is no longer supported by Microsoft. Please upgrade your browser. The site may not present itself correctly if you continue browsing.

Volgens Üngör, naast hoogleraar aan de UvA ook verbonden aan het NIOD Instituut voor Oorlogs-, Holocaust- en Genocidestudies, zijn er bewijzen te over dat het regime van de Syrische president Assad zich schuldig maakt aan het uitmoorden van de eigen burgers. “Maar wat deze beelden zo uniek maakt, is dat de daders zelf, en hun daden, op bewegend beeld staan,” zegt hij in NRC. “In elf jaar onderzoek naar Syrië heb ik duizenden filmpjes gezien van gruwelijk geweld aan verschillende kanten van het conflict. Maar nooit eerder zag ik zo helder bewijs dat het Assad-regime weerloze burgers executeert en verbrandt.”

De onderzoekers slaagden erin de dader en diens officier te traceren en met hen in contact te komen. Door een vertrouwensrelatie met hen op te bouwen, lukte het om cruciale informatie los te krijgen. Toch verwachten de onderzoekers niet dat de bewijzen op korte termijn voor een internationale rechter zullen belanden.  “Wel hopen we dat de beelden als bewijsmateriaal kunnen dienen in toekomstige nationale zaken tegen handlangers van het Assad-regime.”

Masteropleiding

De UvA biedt als enige universiteit in Nederland een master Holocaust and Genocide Studies aan. In dit interdisciplinaire programma wordt getracht het mysterie van genocide te ontrafelen: hoe kan het dat genocide een terugkerend en hedendaags vraagstuk blijft, terwijl de gruweldaden zo verschrikkelijk zijn dat ze onverklaarbaar lijken?

Prof. dr. U.Ü. (Ugur) Üngör

Faculty of Humanities